Minnesord över Dag Ekholm – bortgången 28:e November 2020, på Palma – Mallorca.
Seglingsintresset kom tidigt för Dag och brödraskaran då pappa Gunnar, som tidigare haft en Stjärnbåt, köpte en seglingseka som nyttjades i Alnösundet utanför Tunadal. Seglingsintresse mynnade ut i en egen konstruktion som byggdes av ribb och sen dukades med en ”överbliven” presenning. Seglet syddes av ”Tuppens lakansväv”och den seglade sen bättre än Pappas segeleka. Dag fick sen överta den båten av sin äldre bror Ejnar som byggt den.
Men snart ökade kraven så Dag och Gunnar Dahlgren köpte var sin Snipe, en tvåmans segeljolle.
Efter ett tag ville Dag segla längre turer och köpte sig en tvåmastad långfärdskanot som han seglade efter Sveriges kuster på somrarna. Men han tyckte att 3 veckor semester var för kort så han tog ledigt från jobbet från juni till sista augusti.
1958 gjorde Dag militärtjänst på KA5 i Härnösand och på ”skördepermisen ”(14 dagar lång) seglade han till Wasa i Finland med sin kanot. Men när han skulle segla tillbaka blåste det hård västlig vind så han blev flera dagar sen till militärtjänsten. Men tack vare en segelintresserad kapten slapp han undan arresten.
1959 blev det en långsegling med Gunnar Dahlgrens Neppare S163 till SM i Nyköping och sedan vidare till Visby på Gotland. Året efter hittade Gunnar och Dag en Koster från Sjövärnskåren i Härnösand som efter en stor ombyggnad och helrenovering blev ”nya” Lunkentuss som sjösattes åter den 26:e juni 1962.
Den 27 juli 1962 gav sig Gunnar och Dag iväg på en långfärdssegling som bara dom visste skulle bli jorden runt. Efter 3 år och 33 160 NM (sjömil) angjorde dom i Vindhem den 7:e augusti 1965 där deras hemkomst firades med stor salut.
Efter en tid hemmavid fick Dag anställning på nybyggd segelbåt som Ulf Hedberg lät bygga på varvet i Docksta. Den var avsedd för charter och seglades ner till Mallorca. Men charterseglingen blev ingen större framgång och båten såldes. Nu blev Dag kvar på Mallorca och jobbade med underhåll och reparationer på båtar för olika ägare. Han var även med som besättning på olika båtar och seglade 5 gånger över Atlanten samt gjorde seglingar både till Svalbard i norr och Falklandsöarna i söder.
På Mallorca var intresset stort för vindsurfing och även hos Dag som tränade och tävlade mellan uppdragen. En årlig tävling som han deltog i var runt ön Formentera, hela 35 sjömil på en surfbräda. En annan segling gick runt Ibiza, men den seglades i tre etapper.
Det var också på Mallorca han träffade sin blivande sambo Brooke, en tjej som ägde 54 fots segelbåt.
Förutom seglingar i Medelhavet så var vandringar i bergen på Mallorca ett stort intresse för dom båda.
När sen Lunkentuss 2008 återfanns på en marina i Mälaren där hon legat på land ett antal år bildades en intresseförening, med Bengt Näsman i spetsen för att ta hem Lunkentuss till Sundsvall. Bengt Jörnstedt, seglande jurist och författare var sen med och drev projektet ”Bevara Lunkentuss”.
Renoveringen tog 4 år och varje sommar kom Dag till Sundsvall för själv jobba med sin Lunkentuss och då ofta i 12-timmars skift.
Idag finns Lunkentuss att beskåda på Fritidsbåtmuseumet i Härnösand.
Nu har Dag´s resa kommit i hamn – bortom en annan horisont.